Громадською радою при виконавчому органі Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) на підставі колективного звернення від Організацій, що представляють інтереси власників малого бізнесу Києва щодо порушення конституційних прав та свобод підприємців в умовах воєнного стану проведено Круглий стіл, на якому вирішено обговорити з Київською міською владою наступні питання:
1. Виклики, які доводиться долати малим підприємцям в період війни.
2. Ситуація з тимчасовими спорудами в столиці, баланс між необхідністю і знищенням?
Важливість проведення круглого столу за вказаною вище тематикою обумовлена необхідністю негайного скликання Ради оборони міста Києва для врегулювання механізму прийняття рішень, які саме тимчасові споруди повинні бути перенесенні/демонтовані, із обов’язковим зазначенням підстав для вчинення відповідних дій. Також з метою уникнення потенційної загрози виникненню надзвичайних ситуацій та може призвести до виникнення загрози життю або здоров’я людей, виникла необхідність напрацювання та затвердження порядку прийняття рішень щодо перенесення тимчасових споруд лише на підставі наявності відповідних висновків кваліфікованих органів державної влади з урахуванням дозвільних документів, які видані в установленому порядку.
Метою проведення круглого столу визначено:
- Збереження біля 20 000 робочих місць та понад 5000 тимчасових споруд які розміщення на законних підставах;
- Захист та підтримка малого бізнесу столиці в період дії воєнного стану;
- Врегулювання питання щодо прозорості та відкритості прийняття рішень Київською міською владою відносно розміщення та функціонування тимчасових споруд в місті Києві.
- Визначення шляхів взаємодії влади, громади і бізнесу в питанні напрацювання оновлених Правил та Порядку подальшого функціонування тимчасових споруд.
В круглому столі взяли участь:
Кривошея Геннадій Григорович – голова Громадської ради при КМДА;
Кидонь Володимир Іванович – перший заступник Начальника КМВА, генерал – майор ЗСУ;
Пантелеєв Петро Олександрович – заступник голови;
Костіков Володимир Володимирович - директор Департаменту промисловості та розвитку підприємництва;
Буділов Михайло Михайлович – перший заступник директора Департаменту міського благоустрою;
Петренко Тетяна – співголова ГО «Київський міський комітет порятунку бізнесу»;
Бабанський Олексій – Асоціація розповсюджувачів преси України;
Биченок Михайло – ППО ТДВ «Агенство Союздрук»;
Кретов Костянтин – «Асоціація малого та середнього бізнезу»;
Гапоненко Вікторія – представник бізнесу; Мелія Роланд - представник бізнесу;
Бобось Олександр - представник бізнесу;
Торохтій Земфіра - представник бізнесу;
Артеменко Сергій Вікторович – депутат Київської міської ради;
Ємець Леонід Олександрович – депутат Київської міської ради;
Іщенко Михайло Володимирович – депутат Київської міської ради;
Кириленко Ігор Іванович – депутат Київської міської ради;
Павленко Анатолій Микитович – заступник голови Громадської ради при КМДА;
Лисенко Олександр – голова Комітету з питань розвитку підприємництва комунальної власності, торгівлі, житлово-комунальної інфраструктури та інформаційно-комунікаційних технологій Громадської ради при КМДА;
Слесаренко Євгеній – секретар Громадської ради при КМДА;
Аракелян Артур - уповноважений Громадської ради при КМДА з питань взаємодії з Верховною Радою України та органами державної влади; Інші представники бізнесу та організацій.
За результатами дискусії щодо пропонованих до обговорення питань, учасниками круглого столу було сформульовано такі висновки та рекомендації:
- Щодо необхідності збереження біля 20 000 робочих місць та понад 5000 тимчасових споруд які розміщення на законних підставах;
На сьогодні в м. Києві розміщено біля 6000 законних тимчасових споруд, які відповідно до рішень Київської міської ради мають оформлені договори 3 пайової участі в утриманні об’єктів благоустрою, інформаційні талони та паспорти прив’язок тимчасових споруд.
Учасників круглого столу поінформували, що в кожній тимчасовій споруді працює від 3х людей: це 2-3 продавці, прибиральник, кур’єр чи логіст, бухгалтер та інші працівники. Деякі власники тимчасових споруд передають їх в оренду і робочі місця створюються за участю орендарів. Таким чином в питанні функціонування тимчасових споруд мова може йти про майже 20000 робочих місць.
За 10 місяців своєї роботи Комісія з питань розміщення тимчасових споруд прийняла рішення про перенесення біля 500 споруд, з них трохи більше 100 отримали інші місця, біля 400 лишились «в повітрі» або їм узгодили переміщення на «відстійник», де не можливо вести підприємницьку діяльність.
Враховуючи складну економічну ситуацію, яка склалась у зв’язку з військовою агресією рф, Україна як ніколи потребує додаткових інвестицій в економіку та створення нових робочих місць. На цьому постійно наголошують у своїх виступах Президент України та представники Уряду. Зважаючи на це, виникає необхідність привернення уваги місцевої влади до проблем високого рівня безробіття, наповнення місцевого бюджету та необхідності збереження робочих місць.
- Щодо захисту та підтримки малого бізнесу столиці в період дії воєнного стану;
В перші два тижні повномасштабного вторгнення рф великі мережі були зачинені, а власники тимчасових споруд та маленьких магазинчиків продовжували забезпечувати необхідними продуктами киян. З другого дня війни і до травня 2022 року, власники тимчасових споруд випікали та безкоштовно передавали хліб, лаваші та іншу випічку для ТРО, ЗСУ, ДСНС та інших служб. Власники та працівники тимчасових споруд на волонтерських засадах в перші місяці війни безкоштовно роздавали продукти тим, хто їх потребував.
30.03.2023 року було ухвалено Протокол ради оборони міста Києва № 3, який викликав велике занепокоєння серед представників бізнесу, зокрема через те, що відповідно до вказаного документу переважна більшість тимчасових споруд потрапляє під необхідність перенесення. В зв’язку з чим, в учасників круглого столу виникає ряд питань, зокрема:
1. Хто встановив, що тимчасові споруди наражають на небезпеку населення? Чи є висновки відповідних державних установ? Такі висновки зазвичай робляться по кожному окремому об’єкту, який підлягає демонтажу, а не по всій сфері бізнесу.
2. Є такі тимчасові споруди, які встановлені відповідно до інвестиційних договорів з КМДА. Чи вони не наражають на небезпеку киян лише тому, що мають трішки інші документи на встановлення? Чому звичайні тимчасові споруди прибирають, а інші (вибірково) лишають, а інколи навіть встановлюють нові споруди на місцях демонтованих?
3. Як можуть одні споруди заважати, а інші, які розміщені навіть ближче до укриттів чи сховищ – не заважати? Чи має значення які документи оформлено на об’єкт, якщо мова йде про безпеку людей? Чому не приймаються рішення про знесення капітальних будівель, які також перешкоджають евакуації?
Представники Асоціацій малого бізнесу наголосили на тому, що в пошуковій системі гугл за пошуком «загинули під завалами» або «загинули внаслідок обстрілів» - перше і напевне єдине, що видасть пошукова система на перших сотнях стрічок – це те, що люди загинули під завалами будинку, загинули від влучання в торговий центр, загинули внаслідок обстрілу зупинки громадського транспорту чи вокзалу. Виникає питання: а ці об’єкти не заважають безпеці? Не має жодної ситуації, дякуючи Богу і ЗСУ, коли б загинули люди в наслідок влучання в МАФ чи в ТС.
4. Червоні лінії — визначені в містобудівній документації відносно пунктів геодезичної мережі межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, майданів, які відмежовують території мікрорайонів, кварталів та території іншого призначення. Тимчасова споруда – вона для того й тимчасова, що може встановлюватись там, де не можуть розміщуватись капітальні споруди.
Внесення цього пункту до протоколу Ради оборони викликає багато питань. Та ж сама ситуація стосовно інженерних мереж.
Тимчасові споруди не становлять небезпеку для життя киян, а навпаки допомагають уникнути скупчень людей! Основні переваги таких споруд полягають в тому, що людям безпечніше вийти і купити необхідний хліб чи воду в маленькому магазинчику, в якому не буває черг, а ніж стояти в черзі супермаркету.
Малий бізнес та власники тимчасових споруд з перших днів війни допомагали киянам пережити найскладніший місяць, підтримували ТРО, ЗСУ, ДСНС, а зараз є необхідність підтримки малого бізнесу.
Представники бізнесу висловили свою позицію стосовно готовності у сприянні забезпечення безпеки громадян, але водночас, наполягають на справедливому відношенню до них.
- Щодо врегулювання питання прозорості та відкритості прийняття рішень Київською міською владою відносно розміщення та функціонування ТС в місті Києві.
Протягом останніх двох років Комісія з питань розміщення тимчасових споруд працює в закритому форматі, порядки денні засідання Комісії перестали публікувати у відкритих мережах, підприємців чиї питання розглядаються на комісії не запрошують на її засідання. Часто власники дізнаються, що їх споруди потрапили під перенесення лише після листів Департаменту містобудування та 5 архітектури про те, що їм вже погодженні якісь місця для перенесення, при цьому ніяким чином не погоджуючи це з ними.
Одночасно представники підприємців наголошують на ряді проблемних питань, які виникають в результаті діяльності Комісії, зокрема:
1. Комісія голосує про перенесення тимчасової споруди на підставі листа ШЕУ, в якому повідомляється про певні заплановані роботи за цією адресою. А потім з офіційних листів того ж ШЕУ громадськість дізнається, що ніяких робіт по вказаній адресі не планувалось ні в 2022 та не планується в 2023.
2. Комісія приймає рішення, що потрібно перенести тимчасову споруду у зв’язку з тим, що вона стоїть на водопровідній мережі. Однак, Київводоканал повідомляє, що найближча тимчасова споруда розташована на відстані не менше ніж 8 метрів і ніякі роботи не заплановані.
3. Комісія приймає рішення, що потрібно перенести десяток тимчасових споруд, які потрапляють в зону зупинки, а Київпастранс дає відповідь, що там лише одна тимчасова споруда (яка до речі була не так давно встановлена) заважає зупинці.
4. Подібні ситуації виникають і при розгляді інших питань.
- Щодо напрацювання нового проекту рішення Київської міської Ради про розміщення і функціонування тимчасових споруд (мафів) спільно з міською владою, громадською радою, представниками підприємців та мешканцями столиці на основі прозорості та чітких законних і стабільних умов для здійснення підприємницької діяльності.
Учасники круглого столу обговорили ситуацію з приводу діючих правил впорядкування розміщення тимчасових споруд. Представниками влади було зазначено, що наразі в Києві функціонує біля 15000 споруд (тимчасових споруд, засобів пересувної торгівлі, зупинкових комплексів та споруд, які мають вигляд тимчасових, але встановленні відповідно до документів на право власності, які оформлені не законно). З них біля 6000 тисяч споруд, які мають договори пайової участі, інформаційні талони та Паспорти прив’язок.
Протягом останніх 8 років столична влада впровадила велику кількість правил розміщення споруд: зокрема для тимчасових споруд – кілька варіантів оформлення документів на комунальній землі, на власній землі та на підставі інвестиційних договорів, окремі правила для зупинкових комплексів, зовсім інші правила для об’єктів пересувної торгівлі і т.п.. Разом з тим, в місті досі розміщується кілька тисяч споруд, які не мають взагалі жодних документів та повинні бути негайно демонтовані.
Учасники круглого столу запропонували впорядкувати правила розміщення тимчасових споруд м.Києві. Для цього ініціювати створення робочої групи за участю всіх зацікавлених сторін: влади, підприємців, громадської ради та громадськості.
За підсумками опрацьованих висновків та рекомендацій під час обговорення вирішено до Київського міського голови та Начальника Київської міської військової адміністрації з наступними пропозиціями:
1. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 314 від 18 березня 2022 року, щодо врегулювання окремих питань забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану передбачено, що строки дії чинних строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично подовжуються на період воєнного стану. В зв’язку з цим, вимагаємо чіткого дотримання даної постанови та просимо Київську міську владу, забезпечити її виконання та рекомендуємо зупинити вчинення будь-яких дій щодо власників тимчасових споруд, об‘єкти яких розміщені на підставі дозвільних документів, термін дії яких підпадає під дію цієї постанови!
2. Звернутись до співголів Ради оборони м.Києва з проханням, терміново скликати засідання Ради оборони щодо перегляду правил перенесення та демонтажу тимчасових споруд, розміщення яких несе потенційну загрозу виникненню надзвичайних ситуацій (що суперечить відповідним нормам розміщення) та може призвести до виникнення загрози життю або здоров’я людей. Відповідні перенесення та демонтажі проводити виключно після опрацювання уповноваженими державними органами з урахуванням наявних дозвільних документів, на підставі яких розміщені тимчасові споруди. Рекомендувати Раді оборони м.Києва та Комісії з питань розміщення тимчасових споруд встановити 30-ти денний термін для визначення власниками тимчасових споруд (по яким виникає необхідність перенесення) альтернативних місць перенесення, які будуть узгоджені з балансоутримувачами територій, районними державними адміністраціями в м.Києві та громадськістю.
3. Для забезпечення прозорості роботи Ради оборони м.Києва, рекомендувати унести зміни до складу Ради оборони: включити до складу Ради оборони м.Києва відповідного представника Громадської ради при КМДА.
4. Для прозорості і відкритості роботи Комісії з питань розміщення тимчасових споруд включити до її складу представника КМВА, представника Громадської ради при КМДА та представника від асоціації підтримки бізнесу. Забезпечити прозорість та відкритість роботи відповідної комісії: завчасне оприлюднення проектів рішень (матеріалів) та порядку денного (за 3 дні), запрошення суб’єктів господарювання на засідання комісії щодо яких розглядаються питання.
5. Надати можливість всім власникам тимчасових споруд, по яким вже прийняті рішення Комісії з питань розміщення тимчасових споруд щодо необхідності 7 їх перенесення, у термін до 25.04.2023 запропонувати та погодити з районними державними адміністраціями в м.Києві нові місця для перенесення тимчасових споруд.
6. Створити робочу групу щодо напрацювання нового проекту рішення Київської міської Ради про розміщення і функціонування тимчасових споруд (мафів) спільно з міською владою, громадською радою, представниками підприємців та мешканцями столиці на основі прозорості та чітких законних і стабільних умов для здійснення підприємницької діяльності.
7. Звернутися до Київської міської ради з пропозицією прийняти відповідне рішення, щодо подовження документів на розміщення тимчасових споруд, зокрема паспортів прив’язки.